söndag 27 januari 2013

Porslinet, del 1

Något som jag inte kan låta bli på mina loppisrundor är porslin! Och jag fick en gång en önskan (i den gamla bloggen) om att visa vad som gömmer sig i våra köksskåp. Det får bli en följetång och detta blir då del ett.

Udda assietter, tallrikar och kaffefat. Alltid passar de till något!


Vereco-serien i grönt och brunt. De är maken som har samlat på den och det har han gjort bra länge. Det är vår vardagsservis här hemma och jag funderar på att komplettera den med glasen från Vereco också.



Och mitt käraste! Den ljusgula serien från Rörstrand, som är ett gammalt restaurangporslin. Ostämplat, inte särskilt attraktivt men ändå svårt att få tag i. Jag har ändå haft tur och hittat lite nu och då! Dessutom är serien Kolorita snarlik och hänger därför också med hem.

Det finns mycket mycket mer, men det får bli en annan dag.

3 kommentarer:

  1. Så mycket fint porslin!
    Kopparna var ju helt underbara!

    SvaraRadera
  2. Jag är också lite smått porslinstokig och köper massor på loppisar. Det är något speciellt med gammalt fint porslin, man blir glad helt enkelt!

    SvaraRadera
  3. Kære Frida, sikke noget skønt porcelæn, du har. Det er fint med så meget forskelligt, synes jeg! I dag så jeg blå Vereco i en butik, virkelig billigt, men købte det ikke. Måske jeg skal gå tilbage i morgen? Og tak for søde kommentarer hos mig!

    SvaraRadera