torsdag 29 januari 2015

Ord som aldrig publicerades

Det finns en hel massa inlägg som jag skrivit under hösten som jag aldrig publicerade. Jag behöver sätta ord på sånt som känns men att blotta det kaos som funnits inuti på slutet har inte riktigt känts nödvändigt. De här orden, och mer därtill, skrev jag strax innan julafton. 

"Det här kunde ha blivit en av de finaste jular. Mamma hade sett till att vi alla skulle vara samlade och att vi skulle vara uppassade i dagarna tre. Men det här kommer bli en jul vi minns med enorm sorg och förtvivlan. 

Utomhus syns ett fantastiskt vinterland, men ändå ryms ingen julkänsla. Vi har knappt köpt julklappar, jag har inte bakat en endaste kaka eller godis. Inte ansträngt mig ett minsta dugg. Julstädning blev det ingenting av, någon julmat har vi inte ätit oss less på och hemmet är knappt pyntat. Julskivorna jag älskar har inte snurrat ett endaste varv.

Det här kommer bli den känslomässigt värsta julen hittills i mitt liv. På insidan är det katastrof. Känslorna får inte längre plats. För vi kommer inte vara samlade i jul såsom det var tänkt. På sjukhuset kämpar hon för sin sista tid i livet. Vi fick ingen sista jul tillsammans. Och våren vi kämpade emot kommer vi tvingas uppleva själva."

Imorgon väntar en dag jag gruvar mig för något ohyggligt. Begravningen. Jag vet faktiskt inte hur vi ska orka stå på benen dagen igenom. Det gör så vansinnigt ont i mig!




3 kommentarer:

  1. Nämen nej. Usch och fy för döden när den kommer alldeles för tidigt. Jag kan inte ens ta in hur det skulle vara att förlora en förälder, jag vill bara ge dig en stor, stor kram och ge dig lite styrka till att orka ta dig igenom begravningen. Kramar!

    SvaraRadera
  2. När jag läser det här är dagen genomliden, men förmodligen lika bottenlös. Håller med Maja här ovan, det finns inga ord. Inga som kan hjälpa men vill ändå säga att du har min stora medkänsla!
    Tina

    SvaraRadera